Subaru Impreza 2,0 D, manuell - 2009

Subaru Boxerdiesel och DT HighEnd extern styrenhet?

Markus Sandström, Jokkmokk, var på jakt efter avancerad motoroptimering till sin Impreza, och sökte hjälp på forumet AutoLife.se. En av oss på Autostable såg denna tråd och tipsade om att ta kontakt! Det visade sig bli början på ett nära samarbete som resulterat att vi nu tillsammans har utvecklat DT HighEnd till Subaru’s boxerdieselmotor.

Markus skriver med egna ord och berättar om historien!

Hej!

Det hela började då jag köpte min knallröda Subaru Impreza 2,0 D 2009 Man. Eftersom jag åkt Impreza STI förut så fanns ju tankarna om att trimma bilen (som allt annat i och för sig, hehe.) 

Så jag skrev en liten tråd om det på AutoLife. Detta var på Nyårsafton 2009 och inom kort blev jag tipsad om att kolla in DieselTech’s hemsida. 


Vi börjar samarbeta – mätningar, foton och kablage

Sagt och gjort, jag läste allt material som fanns tillgängligt på deras hemsida och slängde iväg ett mail till Victor på Autostable. Nästa dag blev jag uppringd, och eftersom jag är mycket intresserad av motoroptimering så är jag frågvis och lite skeptisk (kunnig. reds. anm.) av mig. Det uppskattade grabbarna på Autostable och berättade att de ville utveckla en mer avancerad styrenhet till Subarus boxerdiesel. 

Jag ville själv kunna påverka och bestämma effektregistret på bilen dvs. få en bra körbarhet på motorn på mina villkor. Därför satsade vi allt på DT HighEnd-styrenheten. Erik på Autostable, och jag, började bolla fram och tillbaka:

1. Jag kollade spridarkontakter mm och skickade en massa bilder.

2. Sen fick jag ett kablage som Erik handtillverkat, det monterades helt utan problem

3. Sedan dröjde det ett tag innan vi fick rätt hårdvara från tillverkaren. Erik använde mätningar jag gjort för att dels utveckla kablaget, och ta fram rätt hårdvara efter långa tekniska diskussioner med deras leverantör.

Tester av fabrikens första externa Subaru-styrenhet någonsin!

Nu så är allt i ordning! Eftersom jag hade ambitioner att bli återförsäljare för Autostables´DieselTech-produkter investerade jag i en smidig laptop så jag kan läsa av och programmera om den externa styrenheten direkt från förarsätet.

Jag har nu testat ett gäng olika motorfiler. Eftersom man styr bränslet med spridartiming och spridarduration kan man göra väldigt fina justeringar i programvaran, och dessutom väldigt
olika programvaror. Jag vet inte hur många filer jag och Erik testat tillsammans (15-20?) men här ett par exempel:


- Testade ett program med samma ökning av bränslemängd i nästan hela registret. Bilen blev mycket starkare fast jag var som ändå inte riktigt nöjd. Den blir nästan våldsamt stark i början o sen ebbade effekten ut. Det kan ju ta ganska hårt på koppling mm, så vi testade vidare.


- Jag pratade med Erik om en motorfil som börjar på ett lågt värde för att sen öka successivt, uppåt i hela registret. Efter några mindre justeringar….


Färdiga programvaror för Sport och Ekonomi

…. där satt den! Nu är Sport-kurvan klockren. 100% mer körglädje direkt. Bilen har ett härligt drag över hela registret och en mycket mer körbar motor även vid lugn körning. Nu är det tom lönt att dra ut den på växlarna om man känner för det – ett riktigt Sport-program blev det! 

Nu jobbar vi med en slutversion av ett Ekonomi-program för de kunder som vill ha det.

Öppnar egen firma för att bli återförsäljare!

Jag tyckte att detta samarbete var så spännande att jag även öppnat en firma nu och kommer att hålla på med Autostable motoroptimering, ATV-försäljning, mm. Jag finns i Jokkmokk och ser fram emot din kontakt – kanske finns jag närmare dig än vad grabbarna på Autostable gör!

Med vänlig hälsning/
Markus Sandström

Mattisuddens Motor

Renstrand 4
96203 Mattisudden JokkMokk
Tel: 0705 17 92 46 begin_of_the_skype_highlighting              0705 17 92 46      end_of_the_skype_highlighting

Mail:mattismarkus@gmail.com

Etiketter: subaru